top of page

Winnen met Employer Branding!

De HR-struggle: vinden en binden van werknemers

Het zal je bekend voorkomen: de moeizame zoektocht naar talent, medewerkers vinden met nét dat tikkeltje meer. De gekende stappen: interimkantoren, recruiters, vacatures op je site, een banner onderaan je email, via social media herhaaldelijk posten, via contacten, noem maar op. Resultaat? Een serieuze kost in het zoeken naar talent en niet bijster veel sollicitanten.

En dan vind je jouw nieuwe medewerker, die na 6 maanden weer vertrekt… Om nog niet te vermelden dat net ook een andere jonge kracht beslist heeft om het bedrijf te verlaten. Resultaat? Back to square one.

De stap naar onderbouwde employer branding

Eén van de grootste uitdagingen is om je waardepropositie naar je huidige en toekomstige medewerkers te bepalen. Hoe aantrekkelijk is jouw imago als werkgever? En wat maakt dat er meer kandidaten instromen en medewerkers langer blijven?

Met een uitgekiende employer branding strategie zet je eigen middelen in om een sterke reputatie uit te bouwen als werkgever. Bewezen voordelen en onderzoek geven aan dat je meer vat krijgt op:

• het bereiken van de juiste doelgroep • een sterke instroom van kandidaten mét lagere rekruteringskost • het houden van jong aangeworven medewerkers

Check this out: https://business.linkedin.com/talent-solutions/blog/2015/03/the-roi-of-talent-brand#!. Bovendien vind je er ook links naar verdere studies over de perspectieven van kandidaten, en wat hen engageert.

Klinkt goed, even snel een Employer branding opzetten dan?

Eerst enkele inzichten:

• Vanuit het bedrijfsmerk kan je niet snel even een employer branding strategie opzetten. Een aangepaste slogan onder je logo met als doel een nieuwe doelgroep op de arbeidsmarkt aan te spreken, overtuigt sollicitanten niet. Dit kan wel onderdeel zijn van jouw unieke, helder uitgewerkte, allesomvattende strategie met een sterke boodschap: de emotionele beleving die jouw bedrijf herkenbaar en aantrekkelijk maakt (reputatiemanagement).

• Vaak gaan bedrijven er van uit dat de corporate branding (het bedrijfsmerk) en de bestaande marketingcommunicatie jong talent aanspreekt. Potentiële werknemers zoeken echter een job met de juiste invulling van hun verwachtingen, een merk of bedrijfsnaam is secundair.

• Bovendien maakt het inzicht in die verwachtingen van kandidaten, employer branding uitdagend. Hoe zorg je er immers voor dat je een aantrekkelijke werkgever bent en blijft voor 4 generaties die samen op de werkvloer staan?

Als je weet dat hoe jonger de generatie, hoe meer ze gericht zijn op persoonlijke ontwikkeling, hoe meer ze een 9to5 job verkiezen, hoe groepsgerichter ze willen werken, hoe duidelijker de doelstellingen in hun job moeten zijn… dan ken je de uitdaging. Hoe beter je hierop een antwoord kan geven, hoe aantrekkelijker je bedrijf wordt.

​​

Op de vraag hoe we moeten omgaan met deze 4 generaties en hun eigen verwachtingen, geeft Astrid De Lathauwer van Acerta aan dat “nu alle werknemers nog dikwijls dezelfde behandeling krijgen. Die uniformiteit zal – en moet – evolueren naar hr-oplossingen op maat van de individuele werknemer, die inspelen op de verschillen in levensstijl en productiviteit”.

Trekken we dan even de lijn door: wat zou het betekenen om met een HR-pakket op maat te werken? Medewerkers stellen zelf een pakket gelijkwaardige voordelen samen, volgens hun eigen voorkeur en (generatie)verwachting?

Zo'n keuze maak je uiteraard niet zomaar, dit moet passen binnen een doordachte HR-strategie. En toch… wat zou het betekenen om hiermee uit te pakken? Om dit als unieke waardepropositie voor je medewerkers in te zetten?

Dus… op naar een unieke en heldere employer branding strategie?

Het antwoord is ja. Zelfs als jouw bedrijf een kleine speler is, als je niet de HR-dienst hebt waar grote spelers kunnen op rekenen, loont het toch de moeite om je employer branding strategisch aan te pakken.

Bij Marbles in Antwerpen gingen ze op zoek naar dat unieke voordeel om nieuwe mensen aan te trekken. Door brainstorm met hun eigen medewerkers kwamen ze tot hun “killer USP”: onbeperkt verlof als ultieme vorm van flexibiliteit. Check this out: https://www.marbles.be/blog/employer-branding-sollicitaties/

Moet je dan zover gaan bij jouw employer branding? Neem niet zomaar een successtrategie over, leg in je EB strategie een unieke waardepropositie voor die past bij jouw bedrijf!

En hoe werk je nu zo'n EB strategie concreet uit? Gebruik hier best een stappenplan en neem de tijd om dit doordacht uit te tekenen:

1. Bepaal wat je wil bereiken met je EB: Ligt de focus op het aantrekken van nieuwe collega’s? En zo ja, welke profielen zoek je? Of eerder op het intern versterken van het teamgevoel? Hou rekening met factoren (politiek, economisch, sociologisch, technologisch, …) die hier meespelen.

2. Analyseer de informatie die je zowel intern als extern verzamelde, bvb door bevraging van medewerkers, externe focusgroepen, etc…: wat vinden zij belangrijk op vlak van employer branding?

3. Werk strategische issues uit

• Hoe ziet de employer journey eruit? • Wat is de storytelling achter je employer brand? • Maak je Employee Value Proposition (EVP). Net zoals je de waardepropositie voor je klanten maakt, focus je op het strategisch voordeel voor werknemers om voor jou te werken. Hoe wil je de kandidaten en medewerkers motiveren: de waarden & cultuur in het bedrijf, werkomgeving, carrière mogelijkheden, voordelen, etc…

4. Ontwikkel je communicatieplan op basis van die strategie. Werk samen met je marketingdienst, vorm krachtige slogans, een campagnebeeld en maak gebruik van alle beschikbare communicatietools.

Kies je ervoor om je te laten begeleiden bij de ontwikkeling van je Employer Branding strategie?

Geef gerust een seintje.

D&V Consulting zet samen met jou én met je medewerkers de stappen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page