CONTACT

© D&V Consulting. Proudly created with Wix.com

Johan De Lille

D&V Consulting BVBA

Brugsesteenweg 237

8460 Roksem

België

Tel.: 0032 473 44 39 60

BE0869.454.055

  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon
Please reload

Recente berichten

Winnen met Employer Branding!

July 11, 2018

1/1
Please reload

Uitgelichte berichten

Raad van Advies: inspiratie & vooruitgang voor je bedrijfsbesluitvorming!

August 10, 2018

Klankbord nodig?


Als ondernemer neem je dagelijks beslissingen. En dit over financiële zaken, HR, marketing, sales…. Soms sta je er ook niet bij stil dat je deze beslissingen, door de veelheid van operationele zaken en onvoorziene omstandigheden, vaak on-the-spot en los van een diepere strategische visie neemt.
En dan is er wel eens de verzuchting rond een klankbord, iemand om toch eens je beslissingen diepgaander mee te bespreken.

 

Al eens nagedacht over jouw Raad van Advies?  Dit interne overlegorgaan bestaat uit externe adviseurs die fungeren als klankbord, en objectief en complementair meedenken met jouw visie, input en ideeën.

 

 


5 belangrijke voordelen:

 

Net voor jouw onderneming kan een Raad van Advies van enorme waarde zijn:

 

1. Je brengt externe expertise binnen voor een verfrissende en kritische kijk op je organisatie.

Je stelt je bedrijf ter discussie, je leert als bedrijfsleider met een ruimere blik naar je bedrijf kijken en durft ook na te denken over de tekortkomingen in je bedrijf.

 

2. Je denkt regelmatig na op strategisch niveau en vergemakkelijkt de besluitvorming.

Vanuit de bereidheid om met een open vizier te discussiëren, kan de raad van Advies strategisch meedenken, je helpen om “buikgevoel”- beslissingen te funderen of in vraag te stellen, strategische stappen correct aan te pakken en valkuilen te vermijden.

 

3. Je professionaliseert continu je onderneming.

Of het nu gaat over het uitwerken van rapportering, van bedrijfsstructuren en organigrammen, over de vraag waarom klanten blijven of afhaken, waarom contracten niet binnengehaald worden, … door deze items met de Raad van Advies diepgaander te bekijken word je telkens uitgedaagd en gemotiveerd om te professionaliseren.

 

4. Je bouwt ondersteuning in voor het globale beleid van je onderneming.

In de Raad van Advies kan elk bedrijfsdomein aan bod komen:

- Organisatiestructuur
- Verkoop & klanten, leads & marketing
- Finance
- Technologische vernieuwingen en uitdagingen
- Personeelsbeleid
- Strategische partnerships
- Productie
- Informatiebehoeften, IT

 

Wat meer is, de Raad van Advies blijft je sensibiliseren om de flexibiliteit te tonen en je business model continu te toetsen en aan te passen aan nieuwe evoluties.

 

5. Je breidt je netwerk uit en krijgt toegang tot nieuwe skills en contacten.

De kennis en competenties die je zelf nog niet in handen hebt, breng je binnen in je bedrijf. Meteen open je ook nieuwe mogelijkheden om te netwerken. Bovendien is de raad van Advies een ideale manier om te benchmarken, te toetsen hoe jouw bedrijf zich verhoudt tot andere gelijkaardige bedrijven. 

  

 

 

Anders dan een Raad van Bestuur


Raden van Advies zijn per definitie informeel. Je bepaalt als ondernemer zelf welke adviseurs als flexibel klankbord of inspiratiebron fungeren en wat je met dit advies aanvangt. De belangrijkste verschillen met een Raad van Bestuur zijn:

  • In de Raad van Advies krijg je aanbevelingen, een Raad van Bestuur neemt beslissingen

  • In de Raad van Advies zitten leden intern uit de organisatie en externe adviseurs, de leden van de Raad van Bestuur zijn intern

  • De Raad van Advies is een informeel orgaan, een Raad van Bestuur is wettelijk geregeld in het vennootschapsrecht. Vaak heeft de Raad van Bestuur ook effectieve beslissingsmacht.

Een raad van Advies (net als een raad van Bestuur trouwens) is niet enkel bedoeld voor grotere bedrijven of structuren. Ook KMO’s, startups, familiebedrijven,… vinden in hun Raad van Advies een manier om hun subjectieve ideeën te toetsen.

 

 

 

Hoe praktisch starten met jouw Raad van Advies?

  • Bepaal eerst welke specifieke kennis & expertise je nodig hebt door de uitdagingen van je bedrijf & sector in kaart te brengen

  • Maak een profiel op van de experts die je wil binnen brengen. Hou daarbij rekening met

    • Een goeie mix aan experts (leeftijd, gender, ervaring, sector, werkwijze, cultuur …) die een nieuwe kijk kunnen bieden, en ook voldoende dicht bij jouw branche staan

    • De omvang van je bedrijf, branche, gerelateerde sectoren

  • Kies ook voor adviseurs met wie het klikt, en die complementair zijn aan je eigen mensen. Experts kunnen zowel uit je eigen netwerk als daarbuiten komen, sommige bedrijven doen daarvoor ook beroep op externe bureaus.

  • Organiseer met regelmaat je meetings, gemiddeld vier tot acht keer per jaar. Het aantal bijeenkomsten verschilt van bedrijf tot bedrijf, afhankelijk van de grootte, de evolutie, de thema’s. Samen van de groei van een bedrijf kan ook de samenstelling van de adviesraad evolueren. Bij elke groeifase kan nieuwe expertise en competentie nodig zijn.

  • Maak een agenda met vaste topics / resultaten en de mogelijkheid om ook telkens een bijkomend item dieper te behandelen. Elke vergadering eindigt ook met een planning en praktische actielijst (wie doet wat tegen wanneer). Zo garandeer je ook de opvolging van de afspraken en heb je een handig opvolgingsoverzicht voor je volgende meeting.

  • Wees tijdsefficiënt: stel een voorzitter aan, een tijdsbewaker, een topicbewaker en iemand die het verslag maakt.


Lees meer:

 

 

Wil je meer weten? D&V-Consulting denkt mee

 

Wil je graag bijkomende input rond de mogelijkheden van een Raad van Advies? Neem zeker contact op. Door jarenlange ervaring in bedrijven én in Raden van Advies krijg je hands-on en praktisch toepasbare ideeën voor jouw bedrijf!

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Volg ons
Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square